Pre základnú funkčnosť, spríjemnenie používania webu, analytické účely a v prípade udelenia súhlasu aj na účely cielenia reklamy využívame súbory cookies. Nastavenie vlastných preferencií cookies môžete kedykoľvek upraviť odkazom v spodnej časti stránok.

 

 

 

 

 

 

viac info na tel:0915 958 007

 

 Kontakty: 

Miroslav Smrek MST

Cintorínska 21/39

972 05 Sebedražie

tel: 0915958007

info@olejsklad.sk

IČO: 44 260 393

IČ DPH: SK 10 72 14 79 89

 

 

 

NAJPREDÁVANEJŠÍ


AKO VYBRAŤ SPRÁVNY OLEJ
Otázky od Vás.

Využite našu technickú podporu na telefónnom čísle: 0915 958 007

Informácie o produktoch,  dostupnosť a ich použitie. 

 

Tu nájdete odpovede na najčastejšie otázky od Vás.

Ako si mám vybrať správny olej do svojho auta?

Aký druh oleja do auta máte použiť nájdete v Návode na použitie od vozidla. Výrobca vozidla presne špecifikuje ,aké má mať vlastnosti a parametre daný olej (viskozita,ACEA a API špecifikácie,firemné normy).Dobrý mechanik i predajca olejov Vám vie doporučiť ,aký olej môže ísť  a akej značky i parametrov do Vášho auta s tým,že musí vedieť či spĺňajú tie normy,ktoré predpisuje výrobca vozidla.Pre uľahčenie výberu preto výrobcovia olejov majú konfigurátory ,kde sa dá presne podľa modelu automobilu pozrieť ,aký je doporučený olej,množstvo a či spĺňa parametre pre dané auto.

Aké množstvo oleja si mám kúpiť na výmenu?

Treba znovu pozrieť Návod na použite od vozidla,kde nájdete aj presné množstvá,aké sa majú pri výmene doplniť.

príklad: predpísané množstvo oleja pri výmene je podľa návodu  4,5L.

Treba si kúpiť 5L,samozrejme nenalejeme celé množstvo ,ale 0,5L si necháte na dolievanie počas prevádzky vozidla.  

 

Akú značku oleja si mám vybrať do svojho automobilu?

Výrobcovia automobilov už od začiatku spolupracujú  s olejárskymi firmami pri vývoji a preto sa môžeme stretnúť s doporučením ,alebo spojením jednej značky olejov s automobilkou(RENAULT-ELF, PEUGEOT,CITROEN-TOTAL,FIAT-SELENIA). Vy môžete použiť do svojho auta aj inú značku oleja, ale s tým,že musí spĺňať parametre určené výrobcom vozidla.

 

Aké parametre mám pozerať na oleji?

Výrobca automobilu môže predpisovať v Návode od automobilu tieto parametre a normy pre olej:

viskozitu:(napríklad:5W-30,5W-40,10W-40...)

ACEA normu: (napríklad: A3/B3, A1/B1. A5/B5,C1,C2.C3...)

API normu: ( napríklad:SL/CF,SM/CF....)

vlastné firemné schválenia: (napríklad: VW505 01,507 00,MB...,BMW.....)

Upozornenie!Ak má olej určený pre Vaše auto predpísanú firemnú normu,musíte použiť iba olej,ktorý spĺňa danú normu.

  

Môžem si predĺžiť výmenný interval oleja?

Tak to určite nedoporučujem. Dnes majú automobily už aj tak dosť prehnanú výmennú lehotu,tzv,LongLife(20-30 000km). Treba ale povedať ,že aj keď má Vaše auto predĺžený výmenný interval,treba zhodnotiť ako, v akom prostredí a kde jazdíte. Moje doporučenie ,je vymeniť olej minimálne raz do roka,aj keď nenajazdíte predpísané množstvo KM.

 

Auto mi začalo ,,žrať" olej,mám vymeniť olej za hustejší?

Hustejší olej sa myslí inej viskozity. 5W-30 je redší ako olej 10W-40

Ja by som sa spýtal a čo by ste s tým vyriešili? Skúsený mechanik by Vám povedal a ja súhlasím ,že  vôbec nič. Tým že zmeníte olej na hustejší len urýchlite zničenie motora,nakoľko hustejší olej sa hlavne v zimných podmienkach pomalšie a neskôr dostáva do miest v motore,ktoré majú byť mazané a tým ,že neskoro začne mazať sa dlhšie trú súčiastky o seba bez mazania a poškodzujú sa. Treba vždy nájsť dôvod,prečo olej mizne a to určite nieje spôsobené viskozitou oleja. A ešte jedna poznámka.Každý automobil má predpísané a určené množstvo,aké sa má spáliť ,alebo doplniť od jednej po druhú garančnú výmenu oleja.Niekedy človek ak doplní pri jednej výmene oleja presne podla normy olej ,tak mu vydrží až do druhej výmeny a niekedy musíte dolievať. Je to dané konštrukciou motora a všetko nájdete v Návode na použitie od vozidla.

 

 Aké filtre mám meniť pri výmene oleja?

Zase sa odvolám na Návod na použitie od vozidla,kde je presne všetko napísané. Pri výmene oleja určite treba meniť olejový filter a podľa návodu potom vymeniť aj vzduchový filter,kabínový filter a palivový. Z mojej osobnej skúsenosti viem ,že hlavne palivový filter,nakoľko sa nachádza niekedy na menej dostupných miestach vo vozidle sa nemení aj niekoľko rokov a tisíckach kilometrov a potom sa kazí hlavne vstrekovacie čerpadlo,trysky  ,kde Vás oprava daných súčiastok bude stáť určite aj niekoľko tisíc € a to iba preto ,že niekomu sa nechcelo meniť palivový filter za niekoľko pár €. Kabínový filter ja doporučujem meniť vždy pri servise a plnení klimatizácie automobilu,ktorá by sa mala vykonávať podla doby používania,minimálne raz do roka a spojiť servis s ozónovým čistením interiéru a auto máte vydezinfikované a pripravené.

 

Čo znamenajú čísla a písmenká na obaloch motorových olejov?

Oleje sa označujú podla noriem,ktoré spĺňajú,alebo by mali spĺňať. Preto sa môžete stretnúť s týmito označeniami:

1.) Viskozita,ktorá sa označuje normou SAE (Society of Automotive Engineers).

SAE normy: 0W-20,0W-30, 0W-40.5W-30,5W-40,10W-40,15W-40,5W-50,10W-60....

Čo to označenie znamená? Dnes sa používajú oleje s viskozitou ,ktoré sú zložené z dvoch druhov olejov zimného a letného. Sú spolu zmiešané a podľa toho,akú viskozitu má zimný a letný oleja ktorý je zmiešaný ,sa označuje ich viskozita SAE normou.

príklad: SAE 5W-40 sa skladá zo

zimného oleja viskozity 5W (W-ako winter,zima)

letného oleja viskozity 40

Označenie zimného oleja (5W) určuje ,ako sú jeho vlastnosti  pri zimných teplotách.

Zimný olej 0W je použiteľný už pri teplotách od -35 stupňov Celzia

Letný olej napríklad 40 je použiteľný pri teplotách okolo 40 stupňov Celzia.

Zimné oleje a ich teplotná použiteľnosť:

SAE 0W  =  čerpateľné od -40°C
SAE 5W  = čerpateľné od -35°C
SAE 10W = čerpateľné od -30°C
SAE 15W = čerpateľné od -25°C
SAE 20W = čerpateľné od -20°C

Letné oleje a ich teplotná použiteľnosť:

SAE 30 = okolo 30°C

SAE 40 = okolo 40°C

SAE 50 = okolo 50°C

 

Ďalej sa môžete na obaloch od motorových olejov stretnúť s označením ACEA-je to Európska norma pre oleje a s americkou normou API. Európska norma  ACEA nie je taká presná ako americká API,ktorá sa obnovuje podla požiadaviek konštruktérov motorov,ktorý vyvíjajú stále nové a zložitejšie motory,ktoré musia mať motorový olej stále lepšej kvality.

Európska norma ACEA sa označuje kombináciou písmena a čísla(napríklad A3/B3)

Čo označujú?

Písmená označujú do akého vozidla ,s akým motorom sa má použiť daný motorový olej:

A - motorové oleje pre benzínové motory osobných vozidiel
B - pre maloobjemové naftové motory osobných a dodávkových vozidiel
C - pre naftové motory osobných automobilov s filtráciou pevných častíc
E - pre naftové motory úžitkových vozidiel

V kombinácii s číslami už presne určujú ,pre aký motor je daný olej určený.

A1, B1- kategória pre motorové oleje sporiace palivo so zníženou HTHS

A2, B2- Neplatná  norma

A3, B3 -Olej pre vysokú záťaž, možnosť predĺženia intervalu výmeny oleja

B4-ako B3 + možno použitia pre dieselové motory s priamym vstrekovaním

A4-pre oleje pre benzínové motory s priamym vstrekovaním

A5, B5-ako A3,B3  avšak se zníženou viskozitou HTHS

C1 - pre naftové motory osobných vozidiel s filtráciou častíc vo výfuku. (Ford)
C2 - pre naftové motory osobných vozidiel s filtráciou častíc vo výfuku. (Peugeot)
C3 - pre naftové motory osobných vozidiel s filtráciou častíc vo výfuku. (Daimler-Chrysler a BMW)
C4 -pre naftové motory s filtráciou pevných častíc vo výfukových plynoch.(Renault)

HTHS viskozita je dynamická viskozita meraná pri vysokej teplote (150°C) a vysokom šmykovom spáde (106 s-1). Súvisí s hrúbkou mazacieho filmu. Čím je HTHS viskozita oleja vyššia, tým olej tvorí hrubší (hrubší, nie však pevnejší) mazací film. Moment, kedy môže dôjsť k porušeniu celistvosti filmu, je daný pevnosťou mazacieho filmu. Z bežne udávaných parametrov motorového oleja sa možno najlepšie orientovať práve podľa údajov o HTHS viskozite. Čím je HTHS viskozita vyššia, tým je väčšinou vyššia aj pevnosť mazacieho filmu.

 

Americká norma API(American Petroleum Institute) je presnejšia ako európska norma ACEA a dáva presnejšie informácie o motorovom oleji.

API norma sa označuje písmenami ,,S" pre benzínové motory a označenie písmenom ,,C" pre naftové motory. Zväčša sa stretávame s kombináciu písmen S/C.. kedy je daný motorový olej určený pre benzínový aj naftový motor.Pridaním ďalšieho písmena alebo čísla vieme presne podľa tabuľky určiť, pre aký motor ja daný motorový olej určený.

1.) API norma pre benzínový motor,,S":

SN-  Súčasná zavedená norma od roku 2010 pre motory vyrobené po roku 2011 a staršie.  Má vyššiu ochranu piestov, pri vyšších teplotách, kde je požadovaná prísnejšia kontrola kalu a kompatibility s tesneniami. Zaručuje vyššiu ochranu turbočerpadla a motora prevádzkovanom na ethanol do E85 a zároveň hovorí o vyššej kontrole emisií a nižšej spotrebe paliva.

SM - Súčasná norma platí od roku 2004.Obsahuje aditíva pre zníženie oxidácie oleja,zníženie opotrebenia a aditíva na zlepšenie vlastností oleja pri nízkych teplotách

SL - Súčasná norma schválená od roku 2001,pre všetky súčasné aj staršie motory

SJ - Súčasná norma určená pre motory od roku 1996 a mladšie

SH - Stará norma určená pre motory od roku 1996 a staršie

SG -Stará norma pre motory z roku 1989-1993

SF - Stará norma pre motory z roku 1980-1989

SE - Stará norma pre motory z roku 1971-1979

SD - Stará  norma pre motory z roku 1968-1970

SC - Stará norma pre motory z roku 1964-1967

SB - Stará norma-iba ak je predpísaná

SA - Stará norma-iba ak je predpísaná

 

 

2.) API norma pre naftový motor,,C":

CI-4  -  Súčasná norma schválená v roku 2002 určená pre vysoko rýchlostné štvordobé motory, s úpravou výfukových plynov (EGR)

CH-4 - Súčasná norma schválená v roku 1998

CG-4 - Súčasná norma schválená v roku 1995

CF-4 - Súčasná norma schválená v roku 1990

CF-2 - Súčasná norma schválená v roku 1994 pre dvojdobé motory

CF - Súčasná norma schválená od roku 1994 pre Off-road motory s nepriamym vstrekovaním

CE - Stará norma schválená v roku 1987

CD-II - Stará norma schválená v roku 1987 pre dvojdobé  motory

CD - Stará norma schválená v roku 1955

CC-Stará norma

CB - Stará norma

CA - Stará norma

 

Tiež sa môžete na obaloch od  motorových olejov stretnúť aj s firemnými schváleniami ,ktoré nájdete aj v Návode na použitie od vozidla,čo sme už spomínali pri predchádzajúcich odpovediach na Vaše otázky a ktoré musí spĺňať motorový olej určený na daný model a motorizáciu auta. Ak je v Návode od vozidla predpísaná firemná norma určená výrobcom vozidla,tak musí danú normu spĺňať aj motorový olej ,ktorý chcete použiť vo vozidle.

 

Normy výrobcov automobilov:

 

Norma VW Group (VW, AUDI, SEAT,ŠKODA)

VW 500 00 – ľahkobežné oleje pre benzínové a nepreplňované naftové motory. Len pre oleje tried SAE 0W-XX, 5W-XX a SAE 10W-XX. Po 10/91 sa oleje označené XX>40 už nezohľadňujú.

VW 501 01 – konvenčné viacrozsahové motorové oleje bez ľahkobežného charakteru pre benzínové a nepreplňované naftové motory

VW 502 00 – ľahkobežné oleje pre benzínové motory pri sťažených podmienkach použitia

VW 503 00 – nová norma pre benzínové motory osobných vozidiel s predĺženými intervalmi výmeny oleja (WIV: 30.000 km, 2 roky). Prekračuje požiadavky 502 00, (HTHS > 2,9 mPa.s)

VW 503 01 – norma pre preplňované benzínové motory osobných vozidiel s predĺženými intervalmi údržby, napr. AUDI S3, TT (HTHS > 3,5 mPa.s)

VW 504 00 – nová norma VW pre vozidlá so systémom Longlife-Service i bez neho. Pre benzínové motory.

VW 505 00 – celoročný motorový olej pre preplňované i nepreplňované naftové motory

VW 505 01 – celoročný motorový olej špeciálne pre naftové motory Pumpe-Düse (čerpadlo-tryska)

VW 506 00 – norma pre naftové motory s predĺženým intervalom údržby (WIV: 50.000 km, 2 roky, HTHS > 2,9 mPa.s)

VW 506 01 – nová norma pre naftové motory Pumpe-Düse (čerpadlo-tryska) s predĺženým termínom údržby (WIV).

VW 507 00 – nová norma VW pre vozidlá so systémom Longlife-Service i bez neho. Pre naftové motory s filtráciou častíc.

 

Norma Mercedes Benz:

MB 228.1 – viacrozsahové oleje pre preplňované naftové motory, intervaly výmeny oleja až do 30.000 km

MB 228.3 – motorové oleje SHPD pre vysoko preplňované naftové motory, predĺžené výmeny oleja až do 45.000 km

MB 228.5 – motorové oleje UHPD (Ultra-High-Performance-Diesel) pre vysoko preplňované naftové motory, predĺžené intervaly výmeny oleja v ľahkých triedach až do 45.000 km. V ťažkých triedach je možná výmena oleja až do 160.000 km (servisný ukazovateľ).

MB 228.51 – motorové oleje UHPD zhodné s MB 228.5 so zvláštnymi požiadavkami na filtráciu častíc pre EURO IV

MB 229.1 – motorové oleje pre benzínové a naftové motory osobných vozidiel. Má vyššie požiadavky v porovnaní s ACEA A2- 96/A3-96 a B2-96/B3-96.

MB 229.3 – motorové oleje pre osobné s predĺženými intervalmi výmeny oleja (30.000 km).

MB 229.31 – výkonovo odpovedá 229.3. Pre naftové motory s filtráciou častíc vo výfuku.

MB 229.5 – motorové oleje pre osobné automobily s predĺženým intervalom výmeny oleja (20.000 km), znížené emisie škodlivín.

MB 229.51 – motorové oleje pre osobné vozidlá s naftovými motormi a s filtráciou častíc vo výfuku. Predĺžený interval výmeny oleja (20.000 km).

 

Norma BMW:

BMW Specialöl – motorové oleje pre benzínové motory do r. 1998 alebo pre naftové motory

BMW Longlife FE – motorové oleje pre určité benzínové motory od r. v. 2001

BMW Longlife-98 – motorové oleje pre špeciálne benzínové motory od r. 1998

BMW Longlife-01 – motorové oleje pre špeciálne benzínové motory od 09/01

BMW Longlife-04 – motorové oleje pre určité motory od r. v. 2004

 

Norma General Motors(OPEL,Chevrolet):

GM-LL-A-025 – motorové oleje pre benzínové motory osobných automobilov, úspora paliva

GM-LL-B-025 – motorové oleje pre naftové motory osobných automobilov, úspora paliva

GM DEXOS - celosvetovo platná norma pre oleje používané v servisoch, nahrádza predchádzajúce špecifikácie GM-LL-A-25 a GM-LL-B-25

Norma Renault:

RN0700 - oleje pre benzínové motory
RN0710- oleje pre naftové motory bez filtra pevných častíc
RN0720- oleje pre naftové motory s filtrom pevných častíc

 

Norma Ford:

M2C912-A1 - oleje pre benzínové a naftové motory s výnimkou 1,9 TDI (Ford Galaxy) a 1,4 TDCI (Ford Fiesta)
M2C913-A - oleje pre benzínové a naftové motory s výnimkou 1,9 TDI (Ford Galaxy) a 1,4 TDCI (Ford Fiesta)
M2C913-B - oleje pre motory 1,4 TDCI (Ford Fiesta)
M2C913-C - oleje pre všetky motory podľa  913-B alebo A, šetriace palivo
M2C917-A - oleje pre 1,9 TDI naftové motory (FordGalaxy)